Giriş:
Boş zamanları değerlendirme ve sanayileşme kavramları, Beden Eğitimi ile nasıl ilişkilendirilebilir? İlk duyduğumda bu konuyla ilgili şaşkınlık yaşamış ve hatta biraz hayal kırıklığına uğramıştım. Ancak, iki aylık bir araştırma sürecinde Ankara'daki Milli Kütüphane ve diğer kaynaklardan önemli bilgilere ulaşabildim. Şimdi, sizlerle bu bilgileri paylaşmak istiyorum.
Araştırma:
Sıkça sorduğumuz sorulardan biri, neden ülkemizden olimpiyatlarda derece üstüne derece alan sporcular çıkmıyor veya başka ülkelerin (Almanya, Amerika, İngiltere, Rusya, Japonya gibi) neden spor başarılarıyla öne çıktığıdır. Bu sorulara bir çıkış yolu bulmak ise oldukça zordur.
Sanayi Devrimi öncesi, fabrikalarda insan gücü yoğun olarak kullanılıyordu. Erkek işçilerin yanı sıra (daha düşük maliyetlerden dolayı) çocuklar ve kadınlar da çalıştırılıyordu. İnsanlar gün boyunca 20 saate kadar çalışırken, bu durum toplumu olumsuz yönde etkiliyor ve özellikle kadınlar ve çocuklar eziliyordu. Ancak Sanayi Devrimi veya Endüstri Devrimi ile birlikte yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin ortaya çıkmasıyla, insanlar zaman içinde 10 saat çalışmaya başladılar. Bu değişiklik toplumun tüm kesimlerine yayıldı ve insanlar artık boş zamanlarında daha rahat hareket edebiliyordu. İngiltere'de, insanlar boş zamanlarında çeşitli etkinliklere yönlendirildi. Kimileri aileleriyle vakit geçirdi, kimileri müzikle ilgilendi, kimileri matematik ve fen bilimleriyle uğraştı, ve bazıları da Beden Eğitimi ve Sporla meşgul oldu. Bu uğraşlar zaman içinde toplumda değer kazandı ve eğitim modeline dönüştü. Okullarda Beden Eğitimi ve Spor dersine daha fazla önem verildi. Ayrıca, belediyeler ve özel kuruluşlar da sporu destekledi ve toplumun boş zamanlarını değerlendirmek için imkanlar sağladı. Bu model, yetenekli sporcuların yetişmesine katkı sağladı. Sanayi Devrimi'nin diğer ülkelere yayılmasıyla birlikte, bu ülkelerde de spor ve diğer branşlara ciddi yatırımlar yapıldı.
Ancak, Sanayi Devrimine geçiş yapamayan ülkelerde, insanlar spor için yeterli zamanı bulamadılar ve doğal olarak uluslararası organizasyonlarda başarılı olamadılar. Ülkemizde, Sanayi Devrimi'nin yavaş bir şekilde başlamasıyla birlikte, bazı kesimler için spor yapma imkanı doğdu. Ancak, bu süreçte spor konusunda yeterli atılımları gerçekleştiremedik. Toplumun bir kısmı sporu yaşam biçimi olarak benimsemedi ve okullardaki Beden Eğitimi ve Spor dersi istenilen düzeyde olmadı veya gerektiği gibi uygulanamadı. Gelişmiş ülkelerde uygulanan spor modelini toplum olarak benimsemediğimiz için spor alanında önemli başarılar elde edemedik. Spora yeterli önemi vermezsek, sadece hastalandığımızda spor yapma düşüncesiyle harekete geçersek, hemen başarı ve para kazanma hayalleriyle spor yapmaya başlarsak, okullardaki Beden Eğitimi ve Spor dersini azaltır veya kaldırırsak, spor yapmak isteyen insanlara maddi ve manevi destek sağlamazsak, yapılan spor tesislerini yeterli düzeyde kullanmazsak ve toplum içindeki insanların yararlanması için inşa edilen tesisler maddi çıkarlar için kullanılırsa, ülkemizin spor alanında başarı elde etmesi oldukça zorlaşır. Ancak umut ediyorum ki, spor devrimini gerçekleştirerek uluslararası organizasyonlarda başarıdan başarıya koşarız.
Yorumlar
Yorum Gönder